''Ik vind het heel leuk dat je andere leerkrachten spreekt en op andere scholen komt.”

Marsja de Rijk / Leerkracht OBS Kasteel Spangen / Rotterdam

”Met 75 BOOR-scholen kun je veel samenwerken. Dat is fijn! Ik denk dat het waardevol is om info met elkaar te delen. Daar worden we sterker van!”

Marsja de Rijk

Veel ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling

OBS Kasteel Spangen

Ooit begonnen als starter bij Stichting BOOR, maar inmiddels staat ze alweer vier jaar voor de klas. Marsja de Rijk is nu leerkracht van groep 8 op OBS Kasteel Spangen. Ze is leergierig en blijft onderwijsuitdagingen aangaan.

OBS Kasteel Spangen

Kasteel Spangen is de openbare school in de deelgemeente Delfshaven in de wijk Spangen. In een veilige omgeving voor ouder, kind en leerkracht willen wij de kinderen optimaal laten ontwikkelen en ze met de juiste discipline in hun kracht zetten.

Droombaan

Voor de klas staan. Marsja heeft altijd al geweten dat dat haar droombaan is. “Ik ben in een onderwijsfamilie opgegroeid. Na het afronden van mijn vwo besloot ik de academische pabo te gaan doen. Mijn eerste stage was op een school in Maassluis. Toen werd ik nieuwsgierig of lesgeven in de binnenstad misschien bij mij zou passen. Vervolgens heb ik stage gelopen op BOOR-scholen in Schiemond en Delfshaven. Dat past bij mij!”

En nu werkt ze als leerkracht van groep 8 op OBS Kasteel Spangen. Daar heeft ze ook haar LiO-stage gelopen en ze is daar niet meer weggegaan. “Ik werk met hele leuke kinderen. En ik heb hier de ruimte gekregen om mijn master onderwijswetenschappen in deeltijd te volgen. Toen stond ik drie dagen voor de klas en daarnaast heb ik in twee jaar mijn master afgerond.”

Voor haar master heeft ze ook bij BOOR stage gelopen. Zo liep ze een dag in de week stage bij Sanne Vreugdenhil, projectleider Jonge Kind. “Als bovenbouwleerkracht is het heel leerzaam om me te verdiepen in het jonge kind, omdat ik daar bijna niet mee in aanraking kom.”

Coaching

Leergierig als Marsja is, heeft ze ook nog een dag in de week stage gelopen bij Renée van Eijk, coach startende leraren bij BOOR. “Ik ben zeer geïnteresseerd in coaching en beleid. Daarom ben ik daar nu nog steeds mee bezig. Ik ben een dag vrijgeroosterd om zij-instromers en pabo-stagiairs te begeleiden op mijn school.”

Marsja is ook ooit begonnen in het onderwijs. Dus zij weet waar je tegenaan kunt lopen. “Juist daarom is begeleiding zo belangrijk en fijn! Mijn collega’s zijn hierdoor ook minder tijd kwijt aan het begeleiden, omdat ik daar een grote rol in speel.”

Renee heeft Marsja ook geholpen met haar les begrijpend lezen. “Hoe pak ik zo’n les het beste aan? Hij is tijdens een les komen kijken die ik dus niet zo goed vond gaan. Het gesprek met Renee na afloop van de les leverde veel ideeën op. Ook heeft hij nog een voorbeeldles gegeven waardoor nog duidelijker werd hoe ik zo’n les het beste kan inrichten. Dat heb ik vervolgens weer gedeeld met mijn collega’s. Zo blijf je elkaar versterken.”

Inspiratiesessies

Als starter bij BOOR heeft Marsja een aantal inspiratiesessies gevolgd. “Die zijn verplicht in je eerste jaar, maar je mag zelf kiezen welke. Ik vond het heel leuk dat je andere leerkachten spreekt en op andere scholen komt. Normaal gesproken zitten we als leerkrachten best wel op ons eigen eilandje.”

Zo heeft ze veel geleerd van de inspiratiesessie over hoe je een woordenschatles geeft. “Dat pas ik nu nog toe in mijn lessen. De inspiratiesessie over gedrag, gegeven door een leerkracht uit het speciaal onderwijs, was ook heel leerzaam.”

Toen ze tijdens haar stage een school bezocht, ging het over het in beeld brengen van de voortgang van kinderen door middel van datamuren. “Nu heb ik een methode overgenomen die ik in een andere school zag. Op knijpers staan de namen van de leerlingen. De kinderen kunnen dan na de les zelf hun knijper verhangen naar het kaartje ‘Ik heb hulp nodig’ of ‘Ik beheers dit al’. Zo kunnen de leerlingen zelf ook zien hoe ze groeien.”

Info met elkaar delen

Waar staat Marsja over vijf jaar? “Dan wil ik nog steeds voor de klas staan.  Ook zou ik het leuk vinden als ik mijn coaching dan op meerdere scholen tegelijk doe. Ik krijg enorm veel enerige van mensen koppelen en ervoor zorgen dat ze informatie uitwisselen met elkaar. Wanneer ik meer ervaring heb met voor de klas staan, zou ik graag aan de slag willen gaan met de onderwijskwaliteit en coaching bij BOOR.”

Op OBS Kasteel Spangen krijgt Marsja de kansen die ze wil. “Op school weten ze wat ik kan en waar mijn inteeresses liggen.” Ze wil in ieder geval op een BOOR-school blijven werken. “De organisatie vanuit het bestuur ken ik en ik weet wat de mogelijkheden zijn. Met 75 BOOR-scholen kun je veel samenwerken. Dat is fijn! Ik denk dat het waardevol is om info met elkaar te delen. Daar worden we sterker van!”