''Als zij-instromer is goede begeleiding heel belangrijk.''

Patricia Keukelaar / Directeur OBS Over de Slinge / Rotterdam

“De talenten, die minimaal mbo-plus geschoold zijn, komen een halfjaar lang een soort snuffelstage op school lopen. In die periode onderzoeken zij of het onderwijs bij hen past. Om de week hebben ze een theorie-college gericht op pedagogiek en dictatiek. Daarnaast krijgen ze begeleiding bij het maken van leswijzers waardoor de lessen nog beter worden voorbereid. Ook is er veel ruimte om ervaringen uit te wisselen met andere talenten.”

Patricia Keukelaar

Talenten aantrekken vanuit allerlei werkvelden

OBS over de Slinge

Talent van Buiten is een mooi initatief met als doel het lerarentekort oplossen. Directeur van openbare basisschool Over de Slinge Patricia Keukelaar trekt via dit programma talenten aan vanuit allerlei werkvelden die leerkracht willen worden. Iris Huijgen is zo’n Talent van Buiten die nu ongeveer drie maanden van het onderwijs heeft mogen proeven.

''Goed onderwijs binnen een veilig pedagogisch klimaat''

OBS Over de Slinge

Over de Slinge is een openbare basisschool gevestigd in de wijk Pendrecht. De school is verdeeld over twee gebouwen waar een goed en betrokken team voortdurend bezig is om er samen met ouders voor te zorgen dat ieder kind zich optimaal en breed kan ontwikkelen. We hechten veel waarde aan goed onderwijs binnen een veilig pedagogisch klimaat, waardoor wij het hoogst haalbare uit onze leerlingen halen.

Talenten aantrekken

Talent van Buiten heeft als doel talenten aantrekken vanuit allerlei werkvelden die in het onderwijs willen werken. Patricia vindt het mooi om te zien dat de talenten van buitenaf allemaal nieuwe talenten meenemen naar school. “Zo gebruikt een voormalig fysiotherapeut zijn kennis voor bijvoorbeeld pauzes waarin sport een steeds grotere rol speelt.”

Maar hoe werkt Talent van Buiten in de praktijk? Patricia: “De talenten, die minimaal mbo-plus geschoold zijn, komen een halfjaar lang een soort snuffelstage op school lopen. In die periode onderzoeken zij of het onderwijs bij hen past. Om de week hebben ze een theorie-college gericht op pedagogiek en dictatiek. Daarnaast krijgen ze begeleiding bij het maken van leswijzers waardoor de lessen nog beter worden voorbereid. Ook is er veel ruimte om ervaringen uit te wisselen met andere talenten.”

De talenten melden zich aan bij ECHT Onderwijs. Zij worden gescreend en gematcht met een school. Na ongeveer vier maanden beslist het talent of hij door wil gaan in het onderwijs of het toch niet ziet zitten.

Passies najagen

Iris is zo’n Talent van Buiten. Ze werkt nu ongeveer drie maanden op basisschool Over de Slinge. “De eerste week mocht ik meekijken bij het lesgeven en vanaf de tweede week mocht ik gelijk al dingen doen zoals lezen met kinderen en rekenen leren. Dat was heel fijn, want door te doen, leer je dit vak het beste.” Iris staat op donderdag en vrijdag samen met duo-leerkracht Pamela voor de klas.

Na een week of vier al was het voor Iris duidelijk dat ze de tweejarige opleiding pabo zij-instroom wil gaan doen. Ze speelt al heel wat jaren met het idee om het onderwijs in te gaan. “Ik ben zo’n zeven jaar lang zelfstandig ondernemer. In Rotterdam verkoop ik vintage meubels. Dat blijf ik ernaast doen, maar dan meer vanuit online verkoop. Op deze manier kan ik mijn twee passies combineren.”

Iris krijgt energie van kinderen en vindt het bijzonder dat zij invloed heeft op de ontwikkeling van haar leerlingen. “Die hele denkwereld van kinderen vind ik zo leuk. Ik moet ook wel eens lachen om opmerkingen wanneer dat eigenlijk niet mag. En ik kom altijd thuis met verhalen!”

Niet in het diepe

Vanaf februari geeft ze een halfjaar lang drie dagen les aan groep 4 en studeert ze een dag. Ook dan staat ze nog niet alleen voor de klas. Volgens Patricia is het belangrijk dat zij-instromers niet gelijk in het diepe worden gegooid. Patricia coördineert en stuurt de talenten aan. Ze komt vaak in klassen en praat met ze. “Als ik zie dat er iets niet goed gaat, grijp ik in.”

En hoe vindt Patricia die talenten dan? Dat verschilt heel erg. Zo had de directeur onlangs een spontaan gesprek met iemand langs de sportvelden. “Halverwege ons gesprek sprak hij de wens uit het onderwijs in te willen. Toen heb ik hem bij mij op school uitgenodigd!”

Goede begeleiding heel belangrijk

Volgens Patricia is het doel van Talent van Buiten talenten het onderwijs in krijgen én vervolgens ook behouden. “Het liefst natuurlijk voor mijn eigen school, maar anders voor een andere BOOR-school. Om ervoor te zorgen dat talenten ook in het onderwijs blijven, is het belangrijk om in gesprek met elkaar te blijven. Tussentijds evalueren, ook samen met ECHT Onderwijs. Ben je nog steeds gelukkig op deze plek? Zo niet, wat heb je nodig om weer gelukkig te worden?”

Het doel van Iris is dat ze zich comfortabel voelt om voor de klas te staan. “Ik wil echt ergens op mijn plek zijn. Misschien is dat wel hier. Dit lijkt me sowieso leuker dan bijvoorbeeld een montessorischool.” Ze is zeer tevreden over de begeleiding.“Als zij-instromer is goede begeleiding heel belangrijk, omdat alles nieuw is. Oh ja en de koffie is hier lekker!”