"Breek uit je lokaal en sta er niet alleen voor"

Rob van den Berg en Sandra Duurkoop / schoolleiders Kindcentrum IJsselmonde / Rotterdam

Rob van den Berg en Sandra Duurkoop

Doe maar anders, dan doe je goed genoeg.

KC IJsselmonde is een bijzondere diamant in het onderwijsland. Betrokken bij elke leerling, een tikkeltje eigenwijs, innovatief en vooral heel praktisch. De school verlegt grenzen door te kiezen voor een onderwijsvorm waarbij “kinderen zelf keuzes leren maken” voorop staat. In het hart van dit kleurrijke stukje Rotterdam ligt hun fonkelnieuwe schoolgebouw. Op zijn Rotterdams, direct en vanuit het hart, vertellen schoolleiders Rob van den Berg en Sandra Duurkoop dat ze op zoek zijn naar de leerkracht 2.0. Dat maakt nieuwsgierig!

Unitonderwijs = zelf keuzes maken

Rob is hartstikke trots op het onderwijs dat KC IJsselmonde biedt. “Het onderwijs dat wij bieden noemen ze ook wel unitonderwijs. Dat is een breed begrip. Ik denk niet het een eenduidige vorm heeft. Wij hebben onze eigen vorm ontwikkeld: we geven in een unit les aan twee leerjaren met 100 leerlingen onder leiding van een team van 6 FTE. Een unit is een grote open ruimte waarbij in alle hoeken een groep kan werken. De vorm van het lokaal, de unit, helpt kinderen leren keuzes maken. Met wie werk je graag samen? Met wie speel je het liefst? Waar zit je het liefst? Waar hang je je jas op? Kinderen mogen zelf kiezen wat zij het handigst vinden.”
Sandra vult aan: “Leerlingen willen graag leren. Dat kinderen naast hun vriendje gaan zitten is logisch of dat altijd handig is, daarover gaan we in gesprek met het kind. “Waarom kom je wel of niet vooraan zitten?” Als een kind niet de juiste keuze kan maken, helpen wij hen daarbij. In eerste instantie kiest het kind zelf en het gebouw ondersteunt deze keuzes.”

Leerkracht 2.0

Wat doet dat met de leerkrachten als je een groep hebt met 100 kinderen? Sandra licht dit toe: “Toen we de kans kregen het unitonderwijs vorm te geven, vroegen we ons af: Wat lukt me nu niet om aan de kinderen mee te geven? Tegen welke beperkingen loop je aan als leerkracht? Allereerst heb je vier muren en beperkte ruimte. Daarbinnen moet alles gebeuren. Leerlingen zitten dicht op elkaar, horen alles en zien alles. In een unit met 100 kinderen en in een lokaal dat veel groter is dan een gemiddeld klaslokaal, kan een kind gemakkelijk doorwerken zonder gestoord te worden door een instructie waar het niets aan heeft. Meer ruimte in vierkante meters geeft meer ruimte voor het kind.”

Rob vult aan: “Werken in een team betekent gedeelde verantwoordelijkheid, wat ook ruimte geeft voor de leerkracht. Je kunt elke dag leren van elkaar, met elkaar het onderwijs vormgeven. Dat maakt werken op de unit aantrekkelijk. Ik vind werken op een unit iets voor de leerkracht 2.0: mensen die feedback kunnen verwerken, de voordelen zien van een team, zelf ook willen blijven leren en verantwoordelijkheid willen delen, alles in het teken van het kind.”

De leerkracht wordt ontlast

Is ieder teamlid leerkracht? Sandra: “De 6 FTE bestaat niet alleen uit leerkrachten. We werken naast de leerkracht met klassenassistenten en een unitpedagoog. Die ontlasten de leerkracht. Bijvoorbeeld, als een kind thuis ruzie heeft of slecht heeft geslapen en naar school komt met een vol laatje, dan moet je daar wat mee doen voordat je aan de slag kunt met de groep. Bij ons springt dan de pedagoog in. De leerkracht kan dan al wel van start met de instructie. De pedagoog gaat het gesprek aan met het kind.”
Vanaf volgend schooljaar wordt er ook een unitleider toegevoegd aan de teams. Rob: “De unitleider zet de onderwijskundige lijn uit en fungeert als eerste aanspreekpunt op de unit. Dit ontlast de leerkracht ook.”

"Breek uit je lokaal en sta er niet alleen voor."

Kindcentrum IJsselmonde

Maximale voorwaarden:
Alle leerlingen op KC IJsselmonde werken in units onder leiding van een team professionals aan het behalen van de kerndoelen vanuit een vastgesteld curriculum. De kennis en (executieve) vaardigheden die zij opdoen door middel van kwalitatief goed onderwijs wordt aan het einde van deze schoolplanperiode bijgehouden in een voor leerling en ouders toegankelijk portfolio. Deze kennis en (executieve) vaardigheden leiden samen tot de maximale voorwaarden voor onze leerlingen om succesvol deel te nemen aan een leven na de basisschool en uiteindelijk aan de wereldmaatschappij.

Nieuwe collega’s welkom!

Het directieteam zoekt voor het komende schooljaar leerkrachten. Rob: “We zoeken collega’s die graag in een kleinschalig team willen werken, niet bang zijn voor feedback, verantwoordelijkheid willen delen en graag blijven leren. Je bent onderdeel van een team, dat betekent uitwisselen en samenwerken.

Sandra weet precies wie zij zoekt: “Collega’s die de talenten en mogelijkheden van onze leerlingen zien. Hun potentie is groot. Het team van KC IJsselmonde bestaat vooral uit praktische Rotterdammers die alles doen voor de leerlingen en hen voorbereiden op de toekomst. We zoeken collega’s met een idealistische en praktische inslag, geen wereldverbeteraars. Leerkrachten met didactische ervaring en pedagogisch tact. Je hoeft geen Rotterdammer te zijn, maar je hebt wel de mentaliteit die daarbij hoort: de niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit.”

Kiezen voor KC IJsselmonde is kiezen voor de toekomst

Rob en Sandra zoeken collega’s die weten wat ze willen, op zoek zijn naar een innovatieve onderwijsvorm en tegelijk met beide benen op de grond staan. Collega’s die meer ruimte en groeimogelijkheden zoeken en over de vier muren van hun klaslokaal willen kijken. Leerkrachten die de handen uit de mouwen willen steken om een nieuwe generatie Rotterdammers voor te bereiden op de toekomst. Kies je voor KC IJsselmonde, dan kies je voor de toekomst van de leerlingen, het onderwijs, de stad Rotterdam en een nieuwe generatie leerkrachten. Super veelzijdig dus!