"Dit traject is een ontzettend mooie kans."

Tamara Ortisi / Zij-instromer Kindcentrum IJsselmonde / Rotterdam

“Ik heb de tijd gekregen om eerst rustig te kijken en het zelfstandig lesgeven echt op te bouwen. Voor mij was dit een goede manier om eerst even te wennen aan de school, de groep en aan al die verschillende lessen die gegeven moeten worden. Om nog maar even te zwijgen over alle administratie die er ook bij komt kijken. Stukje bij beetje heb ik de systemen, alle afkortingen en toetsen leren kennen.”

Tamara Ortisi

Op avontuur als Zij-instromer

Kindcentrum IJsselmonde

De 32-jarige Tamara Ortisi is gestart als zij-instromer bij BOOR. Waarom heeft zij uiteindelijk die stap gezet naar het onderwijs?

Tamara heeft altijd al met kinderen gewerkt. Tijdens haar mbo-opleiding Sociaal Cultureel Werk en daarna ook gedurende haar hbo-opleiding Pedagogiek. Hierna heeft ze lange tijd gewerkt in de kinderopvang. “Begin 2018 gooide ik het roer om en besloot ik voor een kantoorbaan te gaan. Al snel kwam ik erachter dat dit eigenlijk niets voor mij was. De hele dag zitten en naar een scherm kijken; dat vond ik best heftig. Ook begon ik het echte contact met mensen te missen. Maar wat ik moest gaan doen, wist ik niet.”

"Bij ons mag elk kind zichzelf zijn."

Kindcentrum IJsselmonde

Ons KC is gelegen in de wijk IJsselmonde. Twee reguliere basisscholen en een school voor Speciaal Basisonderwijs in Rotterdam IJsselmonde zijn, samen met opvang, opgegaan in Kindcentrum IJsselmonde. Sinds begin 2022 wordt er in een prachtig nieuw gebouw unitonderwijs gegeven aan bijna 400 leerlingen. Wij zijn een openbare school. Dat wil zeggen dat iedereen welkom is. Welke cultuur, religie of sociale achtergrond een kind ook heeft. Wij leren kinderen om respect voor elkaar te hebben. Bij ons mag elk kind zichzelf zijn.

In het gebouw vind je ook De Rotterdamse peuterschool Peuter&Co, KindeRdam, Centrum voor Jeugd en Gezin, een fysiotherapeut, een diëtist en een logopedist. Alles onder één dak. Fijn, want zo krijgen kinderen snel alle zorg en aandacht die ze nodig hebben.

Nieuwe uitdaging

Aan het einde van de zomer van 2018 zag Tamara via sociale media een advertentie voor het zij-instroomtraject voorbijkomen. “Mijn aandacht was meteen gewekt. Zou dat iets voor mij kunnen zijn? Het idee kwam steeds vaker in mij op en stiekem zag ik mijzelf steeds meer voor de klas staan en weer met kinderen werken.”

Ook in gesprek met haar vrienden en familie kwam ze tot de conclusie dat dit haar nieuwe uitdaging zou kunnen zijn. “Ik besloot om naar een informatiebijeenkomst in een bibliotheek te gaan. De week erna heb ik de knoop doorgehakt. Ik moest het gewoon proberen!”

Zelfstandig voor de klas

In februari 2019 is ze gestart op OBS De Kubus (nu Kindcentrum IJsselmonde) in Rotterdam-IJsselmonde, in groep 7. “Ik heb de tijd gekregen om eerst rustig te kijken en het zelfstandig lesgeven echt op te bouwen. Voor mij was dit een goede manier om eerst even te wennen aan de school, de groep en aan al die verschillende lessen die gegeven moeten worden. Om nog maar even te zwijgen over alle administratie die er ook bij komt kijken. Stukje bij beetje heb ik de systemen, alle afkortingen en toetsen leren kennen.”

Het was voor haar dus echt heel fijn om in het eerste halfjaar geleidelijk toe te werken naar een dag zelfstandig voor de klas te staan. “Dit was de eerste keer echt heel erg spannend, maar ook ontzettend leuk en leerzaam!”

Pabo

Tegelijkertijd is Tamara begonnen aan de pabo. “Het was, zeker aan het begin, echt heel waardevol en relativerend om met andere zij-instromers in gesprek te gaan over wat je allemaal meemaakt en waar je tegenaan loopt. Ook na een jaar is het iedere week weer fijn om elkaar te zien. Het is namelijk een mooi, maar ook een behoorlijk zwaar traject.” Haar leven is sinds vorig jaar totaal veranderd: nieuwe werkplek, nieuwe en totaal onbekende werkzaamheden, nieuwe collega’s, een nieuwe studie en weer huiswerk.

“De keuze voor dit traject is dus een keuze die heel veel invloed heeft op jezelf, maar zeker ook op je omgeving. De combinatie van werken en leren is pittig. Het vereist een goede en strakke planning en ook flink wat doorzettingsvermogen. Ook dit geldt niet alleen voor jezelf, maar ook voor jouw naaste omgeving. Voor de klas staan en omgaan met kinderen, hun ouders en al het gedrag dat hierbij komt kijken kan erg lastig en overweldigend zijn.”

Ga ervoor

Wat Tamara tegen toekomstige zij-instromers en iedereen die twijfelt om binnen het onderwijs te gaan werken, wil zeggen is: “ga ervoor! Dit traject is een ontzettend mooie kans. Voor jezelf om je te ontwikkelen, maar zeker ook om echt iets te betekenen voor de kinderen, en hun ouders, in Rotterdam! Werken in het onderwijs is iedere dag weer de mogelijkheid om iets voor een ander te kunnen betekenen.”