''Je moet als schoolleider beter je best doen om mensen aan je te binden.''

Hugo Jacobs / Schoolleider Montessorischool de Mare / Rotterdam

”Je moet als schoolleider beter je best doen om mensen aan je te binden. Ik zie een trend dat studenten die nu nog LIO (Leraar in Opleiding) zijn, alvast gaan solliciteren. Ze weten dat de scholen een bezettingsprobleem hebben dus gaan ze betaald werk zoeken. Wij spelen hierop in door de LIO’s een betaalde stage aan te bieden en ze op deze manier aan ons te binden.”

Hugo Jacobs

Anders organiseren in de praktijk brengen

Montessorischool de Mare

We gaan in gesprek met één van onze schoolleiders. Hugo Jacobs van OBS de Mare mag de aftrap doen. Hij vertelt hoe de Mare er nu voor staat en welke maatregelen van Anders Organiseren zij hebben toegepast op hun school.

Hugo komt nog maar net kijken bij OBS de Mare, maar niet in onderwijsland. ”Ik ben ooit opgeleid als historicus en 22 jaar geleden begonnen als docent geschiedenis in het VO. Daarna ben ik aan het werk gegaan als opleidingsdocent in het HBO, ben ik teamleider geweest in zowel het VO als HO. En voordat ik vorig jaar bij De Mare terecht kwam heb ik drie jaar als adjunct-directeur gewerkt op een VO-school in Curaçao”.

"Een grote Montessorischool in Tuindorp Vreewijk."

Montessorischool de Mare

De Mare is een grote Montessorischool gelegen in het fraaie Tuindorp Vreewijk. Naast de school zijn sportvelden en schooltuinen gelegen. De kleuterdependances beschikken over veel buitenruimte. Ook heeft de school een eigen gymlokaal.

De school trekt leerlingen uit een wijde omgeving (Barendracht, Ridderkerk, enz). Daarom zijn er goede overblijfmogelijkheden. De kinderen blijven over bij de eigen leerkracht. In de school heerst veel rust en veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel.

Het gaat goed met de Mare

OBS De Mare is een montessorischool en altijd in ontwikkeling. Met meer dan 800 leerlingen en 60 leerkrachten kun je het gerust een grote school noemen. ”Het gaat goed met De Mare, op onderwijskwaliteit scoren we goed. Het aantal leerlingen loopt wel iets terug maar niet noemenswaardig’, vertelt Hugo. ‘Wel merken we verandering. Voorheen kregen we kinderen uit alle wijken en nu krijgen we voornamelijk kinderen uit onze wijk. Het aanbod van de Montessorischolen groeit. Het is voor ons daarom belangrijk om ook op het gebied van het Montessorionderwijs in ontwikkeling te blijven”.

Het is ongelofelijk moeilijk om gekwalificeerd personeel te krijgen

”Er is van alles te doen als het gaat om Anders Organiseren, het lerarentekort treft ook ons hard. De bezetting is een uitdaging. We hebben op school te maken met een aantal pensioneringen en het is ongelofelijk moeilijk om gekwalificeerd personeel terug te krijgen. Voor De Mare is dat nog eens extra lastig omdat wij mensen zoeken met een montessori-opleiding. Die moet je al helemaal met een vergrootglas zoeken”, zegt Hugo gekscherend.

”De vacatures die we nu hebben opgevuld zijn allemaal leerkrachten in opleiding of goede onderwijsassistentes. Maar niet alleen de leerkracht vacatures zijn nu moeilijk op te vullen, ook andere functies zoals een facilitair medewerker is lastiger. En dat verbaasde mij wel”, aldus Hugo.

Je moet als directeur beter je best doen om mensen aan je te binden

Als we kijken naar de tien maatregelen van Anders Organiseren dan zet Hugo er op zijn school al een hoop in. ”Je moet als schoolleider beter je best doen om mensen aan je te binden. Ik zie een trend dat studenten die nu nog LIO (Leraar in Opleiding) zijn, alvast gaan solliciteren. Ze weten dat de scholen een bezettingsprobleem hebben dus gaan ze betaald werk zoeken. Wij spelen hierop in door de LIO’s een betaalde stage aan te bieden en ze op deze manier aan ons te binden. Ook hebben we het stagebedrijf gigantisch opgetuigd op school. We hebben nu bijna in alle groepen studenten zitten. Zodra ik hoor van mijn collega’s dat een student goed is dan ga ik gelijk met ze in gesprek om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Daar hebben we ook subsidies voor. We kunnen van subsidiegelden gebruik maken om een deel van de klas te laten draaien door een student. Maar dat is nog niet alles”.

Hugo vertelt verder: ”We hebben ook een stage-coördinator op school en een collega vrijgemaakt om alle nieuwe leerkrachten op school te begeleiden. Zij krijgen een coachingstraject van drie jaar. Daarnaast hebben we ook een aantal zij-instromers rondlopen waar we hele goede ervaringen mee hebben. Voordeel van zij-instromers vind ik dat zij al veel levenservaring hebben en vaak al een hbo-opleiding achter de rug. Ze moeten vooral nog leren lesgeven”.

Uit onverwachte hoek kan je veel bereiken

Hugo heeft nog een goede tip: Maak gebruik van je eigen netwerk. ”Ik heb bijvoorbeeld een keer een wervend bericht gestuurd naar ouders met de vraag of er mensen zijn die een onderwijsbevoegdheid hebben en graag willen helpen. Nu hebben we een ouder die geschiedenis en aardrijkskunde aan bepaalde klassen geeft, waardoor de leerkracht in die klas weer andere dingen kan gaan doen. En een van onze moeders is onderwijsassistent en doet de PABO. Zij werkt nu twee dagen bij ons op school. Uit onverwachte hoek kan je dus veel bereiken! Het allerliefste heb je natuurlijk bevoegde leerkrachten maar dat is nu niet de situatie dus je moet anders gaan denken”.

Sectorwerkgroep Anders Organiseren

Hugo zit ook in de sectorwerkgroep van Anders Organiseren. ”Ik vind het hartstikke leuk om hier als vertegenwoordiger van mijn scholengroep in te zitten. Inspirerend om mee te denken en te leren van andere collega’s. Je zit aan de voorkant van alle maatregelen. We zijn nu ook aan het kijken hoe we de extra gelden vanuit het ministerie gaan inzetten. Het is leuk als je hierover mee kan denken. Ik deel de uitkomsten weer in de scholengroepvergadering en zo horen ook mijn andere collega’s wat er speelt”.