"Aan het eind van de dag ben ik blij en voldaan en voel ik: hier krijg ik energie van!"

Ilse Roebroek / afdelingsleider Mytylschool De Brug VSO – praktisch gericht / Rotterdam

Ilse Roebroek

Ik weet gewoon dat ik de juiste stap heb gezet

Ik weet gewoon dat ik de juiste stap heb gezet

Van oorsprong is ze docent Engels. De afgelopen 19 jaar werkte Ilse Roebroek in het reguliere voortgezet onderwijs. Door de snelle groei van de school miste ze de verbinding met het team en met de leerlingen. Omdat ze gelooft in kwaliteit en in de kracht van kleinschaligheid maakte Ilse de overstap naar het VSO. Inmiddels werkt ze met veel plezier als afdelingsleider op Mytylschool De Brug VSO-P in Schiebroek.

“De doelgroep, de problematiek, de collega’s; voor mij was het allemaal nieuw”, merkt Ilse op. “Ik zit er nu veel dichter op en dat vind ik geweldig. Ik kwam van een school met bijna 950 leerlingen en klassen met soms wel 34 leerlingen. Hier zitten er misschien 8 per klas en dan sta je er met een of twee andere collega’s voor. Maar dat is ook nodig hoor. Deze leerlingen hebben een totaal andere ondersteuningsbehoefte. Op de VSO-P komt zorg en onderwijs echt samen. Geweldig om dat samen met een klein en hecht team te doen. En samen elke dag de keuze te maken om leerlingen uit te dagen en te blijven ontwikkelen, zodat ze later echt een plekje krijgen in de maatschappij. In mijn eerste maand zag ik al meteen dat het VSO zoveel potentie heeft en dat er nog zoveel kansen liggen. Dat is en blijft een uitdaging waar ik voor sta en waar ik me voor de volle honderd procent voor wil inzetten.”

Anders denken

“Op het VSO leer je echt anders denken”, vindt Ilse. “Veel meer gericht op het vooruit helpen van deze leerlingen, ze de basis bijbrengen en van daaruit kijken hoe ze verder kunnen. Om ze zo goed mogelijk voor te bereiden, doen ze hier uiteraard al zo veel mogelijk praktijkervaring op. Onder meer in de branches, zoals in de wasruimte en aan de balie maar ook in de keuken en het kantoor en magazijn. Op de VSO-P zijn zes leerjaren verdeeld in onder-, midden- en bovenbouw. Alle leergebieden spitsen zich toe op het vergroten van de zelfredzaamheid van de leerlingen. Het team is bezig met het aanleren van algemene werknemersvaardigheden en afgelopen jaar werd dit zelfs beloond met een echt VSO-diploma. Echt een mijlpaal voor de leerlingen en hun ouders maar zeker ook voor het team dat hiernaartoe heeft gewerkt al die jaren.”

Energie

Werken voor BOOR is voor Ilse van toegevoegde waarde. “Ik heb ooit heel bewust gekozen voor openbaar onderwijs. Die waarden zijn voor mij belangrijk. Daarnaast ben ik ook ontzettend blij met de professionalisering die BOOR biedt. BOOR Werkt, BOOR Leert en BOOR Connect; ik vind het allemaal super waardevol en ik maak er graag gebruik van. De kans die je krijgt om te netwerken en mee te denken vind ik echt top. Aan het eind van de dag ben ik blij en voldaan en voel ik: hier krijg ik energie van. Ik weet gewoon dat ik de juiste stap heb gezet.”