Het is zo leuk om te zien dat ze steeds een stapje verder komen.

Thomas Lips en Suzanne Boers / onderwijsassistenten VSO Herenwaard / Rotterdam

Thomas Lips en Suzanne Boers

Veel schakelen en improviseren; ik vind dat geweldig

Suzanne Boers: “Veel schakelen en improviseren; ik vind dat geweldig”

Suzanne Boers en Thomas Lips werken allebei als onderwijsassistent bij VSO Herenwaard. Een superbaan, vinden ze, waar geen dag hetzelfde is. “Wij helpen onze leerlingen op weg naar zelfstandigheid”, zegt Thomas. “Dat is het mooiste wat er is.”

Voordat Thomas tweeënhalf jaar geleden als onderwijsassistent begon, werkte hij in het poeliersbedrijf van zijn familie. “Op een gegeven moment wilde ik wat anders doen”, vertelt hij. “Ik had jaren daarvoor de mbo-opleiding onderwijsassistent niveau 4 afgerond en dat wilde ik graag weer oppakken.” Een goede keuze, waar hij geen dag spijt van heeft. “Het speciaal onderwijs was echt nieuw voor mij, maar ik moet zeggen dat het veel beter bij mij past dan het regulier onderwijs, waar ik vroeger stage heb gelopen. Natuurlijk zijn regels, richtlijnen en structuur heel belangrijk. Maar maatwerk is net zo belangrijk. De ruimte die hier is om echt in de beleving van de leerlingen mee te gaan, vind ik heel fijn. Dat praktische, een kopje thee zetten, een koekje kopen in de winkel, dat spreekt bij hen veel meer tot de verbeelding dan lessen uit een boekje. Van die praktijk leren ze ook veel meer.”

Echt wel trots

Suzanne herkent dat heel goed. “Het is ook veel schakelen en improviseren. Echt op het moment ingaan. Dan kun je wel een les geven over taal, maar als er ineens een bij de klas in vliegt, dan geef je vervolgens een lesje over bijen. Ik vind dat geweldig. Praktisch bezig zijn en de kinderen iets leren waar ze echt wat aan hebben. Bij sommige leerlingen moet je veel meer moeite doen om iets voor elkaar te krijgen. Als dat dan lukt, ben ik echt wel trots.” In het vso is iedere leerling nog een beetje extra anders. Dat maakt het volgens Thomas interessant. “Dat toewerken naar volledige zelfstandigheid en zichzelf redden in het echte leven, is niet voor iedereen haalbaar. Maar we kunnen ze in elk geval zo goed mogelijk op weg helpen en klaarstomen voor de praktijk. Het is zo leuk om te zien dat ze steeds een stapje verder komen.”

Professionalisering

“Ons werk is heel uiteenlopend”, zegt Suzanne. “Ik ondersteun de leerkracht bij vragen van de kinderen, ik voer administratieve taken uit, ik doe nakijkwerk en ik bereid de lessen voor. Je werkt als onderwijsassistent altijd samen met een leerkracht in de groep. Je doet het in feite samen.” Zo ervaart Thomas het ook. “Voor de leerlingen is er sowieso geen verschil. Die zien mij gewoon als de ‘meester’. Dat is wel prettig, ook voor de waardering. Natuurlijk zijn er ook verschillen in het takenpakket. Als onderwijsassistent hebben we een eigen rol in de verschillende branches. Ik ben dan wel geen leerkracht in de klas, maar als ik in de kantine sta, heb ik wel mijn eigen kleine groepje leerlingen waaraan ik les geef. Op dit moment volg ik de opleiding voor Leermeester. Daardoor kunnen onze leerlingen straks op mbo 1 niveau worden opgeleid tot keuken- en bedieningsassistent. Stichting BOOR heeft professionalisering hoog in het vaandel staan en geeft mij daar gelukkig alle ruimte voor.”